Khamis, 30 Mei 2013

Hari ke- 2 Pantai Melawi 30hb Mac 2013



Malam semasa di situ Boboy telah mengalami sesak nafas yang teruk. Sebenarnya Boboy tiada masalah Penyakit Asthma tetapi Boboy ada masalah alahan yang agak teruk juga pada makanan dan habuk. Seingat Boboy malam di situ kami bakar ayam diketuai oleh Ayah long. Malam tu juga Boboy dan keluarga makan ayam bakar yang enak resipi rencah rempah ratus oleh Maklong iaitu maksedara Boboy dan nenek Boboy yang Boboy panggil 'Ma'. Mungkin disebabkan makan terlalu banyak ayam boboy telah diserang sesak nafas akibat 'allergic reaction' ayam. Sebenarnya Boboy jarang-jarang diserang alahan bila makan ayam tetapi pernah beberapa kali bila Boboy makan ayam simtom alahan akan menyerang menyebabkan badan Boboy dinaiki ruam dan menjadi sesak nafas. Boboy juga pernah alergik 3 kali dengan ayam KFC. Beberapa kali ayam goreng yang dibeli di pasar malam. Tetapi ayam yang dimasak oleh keluarga tiada masalah alergik pula.
Cerita pasal percutian kali ini pula seawal jam 6.30 pagi kami sekeluarga telah bangun dari tidur dan selepas solat subuh terus keluar bermain di Pantai yang terletak 100 meter sahaja dari resort penginapan kami. Ayah Long yang bawa kami ke Pantai ditemani oleh mak sedara Boboy sementara nenek dan mama menyiapkan sarapan pagi.
Seawal pukul 6.45 pagi Zaza telah berlatih boxing di depan resort

Pukul 7.00 pagi cuaca yang amat menenangkan.

Cuba Teka Ini Lubang Apa? Atau Kesan Apa? Inilah Ketam punya jejak


Seronoknya bermain pasir pantai yang putih dan bersih. Waktu pagi sebegini sebenarnya sudah pukul 8.00pagi.

Pantang jumpa cengkerang yang pelik kami kutip ...

Tyra seronok bermain di atas pasir yang bersih dan halus.

Hai, Saya Tyra Iskina
Hai saya Tyra Iskina. Saya sekarang berada di Pantai Melawai. Seronok sangat berjalan kaki ayam atas  pasir yang putih, halus dan bersih.
Menangkap ikan dengan pukat

Hasil Tangkapan Pertama

Aktiviti menarik pukat pantai
Ayahlong bersama kawan-kawannya menggunakan pukat di tepi pantai untuk menangkap ikan. Waktu itu matahari sudah meninggi jadi ikan tidak banyak lagi seperti waktu seawal pagi sebelum subuh.
Renang kuak lentang oleh Boboy
Boboy pandai berenang. Bagaimana dengan kawan-kawan semua? Seronok berenang waktu pagi kat pantai ni tapi pedih mata bila air masin masuk mulut dan mata bila ombak datang. Boboy paling suka bila berenang terlentang dan datang ombak kecil beralun maka tubuh Boboy juga akan turut terangkat.Ombak akan menolak tubuh Boboy ke pantai.

Ha, kan dah pedih mata...

Sakit....

Junjun berenang di air cetek
Pengalaman bercuti bersama keluarga ini amat bermakna kepada Boboy dan adik-adik. Selain dapat bermain air masin, membina istana pasir dan bermain layang-layang di tepi pantai kami juga dapat melihat ikan segar yang baru ditangkap dari laut.
Adik Tyra tidak takut dengan ombak

Yeyeye..  Best main air laut

Apabila ombak menghempas pantai

Sabar menunggu...

Terbaring juga bila dilanggar ombak itu...

Kesian kaki terpijak duri

Berbedak dengan pasir pantai yang halus mulus

Bermain layang-layang... bukan Boboy tu..

Penat bermain, kita makan dulu

Posing sebelum balik

Pandangan Pantai yang bersih

Pemandangan yang indah

Nun laut di sana

Boboy suka pantai ini


Pasir Memutih

Ini pula Pantai Tok Bali
Semasa perjalanan pulang kami singgah di Pantai Tok Bali. Dari jauh kelihatan kapal sedang mengangkut minyak. Dari mana hendak ke mana Boboy tidak tahu.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan